ارائه راهکارهای دانش‌بنیان و هوشمند درخصوص چالش‌های مجتمع بزرگ گردشگری صفه/ استقبال دانش‌بنیان‌ها از نخستین هفته رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند
  • پنج شنبه 27 بهمن 1401
  • 318
  • 0
ارائه راهکارهای دانش‌بنیان و هوشمند درخصوص چالش‌های مجتمع بزرگ گردشگری صفه/ استقبال دانش‌بنیان‌ها از نخستین هفته رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند
ارائه راهکارهای دانش‌بنیان و هوشمند درخصوص چالش‌های مجتمع بزرگ گردشگری صفه/ استقبال دانش‌بنیان‌ها از نخستین هفته رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری جلسه دفاع گروه‌های شرکت‌کننده دانش‌بنیان و استارتاپی در نخستین دوره از رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند اظهارداشت: رویداد اصفهان هوشمند رویدادی بود که با مشارکت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان و مرکز کارآفرینی فناورانه نوپا با مشارکت شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای فعالیت این رویداد، شرکت‌ها و فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان با حضور خود در محل مجتمع بزرگ گردشگری صفه به عنوان پایلوت نخستین رویداد هفته اصفهان هوشمند با چالش‌های این مجموعه از نزدیک آشنا شدند و به دنبال آن اقدام موثر و همگامی ویژه‌ای را شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان افزود: اتفاقی که در روز پایانی این رویداد افتاد حضور قابل توجه و پرانرژی شرکت‌های دانش‌بنیان بود که شاهد آن بودیم. همچنین حضور فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان و استارتاپی از سایر شهرها همچون تهران، شیراز و یزد از دیگر نکات حائز اهمیت این رویداد بود که نظرات بسیار ارزنده‌ای مبتنی بر چالش‌های شرکت توسعه سیاحتی سپاهان ارائه کردند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد در امتداد این تعامل و همکاری و ارائه‌هایی که صورت گرفت می‌توانیم ظرفیت‌های خوب تعاملی را با شرکت‌های دانش‌بنیان تجربه کنیم.

ساکت پیرامون طرح‌های ارائه شده خاطرنشان کرد: در اختتامیه این رویداد فناورانه شاهد ارائه طرح‌های بسیار خوبی بودیم که مبتنی بر حل چالش‌های شرکت در حوزه‌های بهره‌برداری، مکانیکی و محیطی بود که با نظر کارشناسان و مهندسان شرکت اقدامات لازم پیرامون تمرکز بر روی مشکلات انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تصور آن است که با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم چند پیشنهاد شاخص را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهیم و با نظر و همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان این ایده‌ها را به مرحله عملیاتی تا حل مشکل برسانیم.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با بیان آنکه به دنبال آن هستیم که به الگوی واحد عملیاتی دست یابیم، بیان کرد:  سالها و در زمان‌های مختلف پیرامون ارتباط صنعت و دانشگاه، نخبگان و مجامع عملیاتی و برای اتفاق افتادن آن صحبت‌های زیادی شده است اما هنگامی که به گام عملیاتی می‌رسیم با مسیر ناهموار مواجه شده و ارتباط مناسبی برقرار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در هفته رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند و گام‌های خوبی که همکارانمان در بخش اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان برداشتند محرک و مسبب اتفاقات خوب شد. ما نیز هنگامی که دیدیم ریل‌گذاری و این مسیر مهیا است، برای اقدام فعالیت‌های عینی و عملیاتی در راستای شکل‌گیری شهر هوشمند گام برداشتیم.

با بهره‌گیری از ایده‌های نو، فناورانه و خلاق به رضایت شهروندان دست خواهیم یافت

همایون یزدان‌پناه مشاور و دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی، در حاشیه این جلسه اظهارداشت: اکنون در شرایطی هستیم که جوان‌های خلاق، فناور و نوآور زیادی در کشورمان حضور دارند و نیاز به پیشرفت در کشور و به ویژه اصفهان بسیار خودنمایی می‌کند چرا که میزان عقب‌افتادگی ما نسبت به برخی از حوزه‌ها به ویژه‌ حوزه‌های مدیریت شهری و خدمات شهری نسبت به سایر شهرهای موفق، بسیار زیاد است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های متعدد افزود: اگر بتوانیم با عنوان هوشمندسازی که تنها صرفاً مبتنی بر فناوری نباشد پیشنهاداتی داشته باشیم، زمینه همکاری و پشتیبانی در مدیریت شهری فراهم شده است. نگاه مدیریت شهری به این موضوع متفاوت شده که در راستای آن برنامه‌های مختلفی همچون هفته شهر هوشمند، هفته هوشمند اصفهان برگزار می‌شود و اداره فناوری و نوآوری ما به طور جدی برگزاری این رویدادها را در برنامه‌های آتی خود در نظر دارد.

مشاور و دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری اصفهان تأکید ویژه‌ای برای حرکت به سمت هوشمندسازی دارند که با تلاش خودمان می‌توانیم به پیشنهادات، ایده‌های بسیار موثر و جذاب در راستای اهداف شهر که در رأس آن تأمین رضایت شهروندان قرار دارد دست یابیم و از این جهت شرایط بسیار امیدوارکننده است.

وی تصریح کرد: تغییر نگرش در مدیران از دیگر موضوعات حائز اهمیت در مباحث هوشمندسازی بوده که ضروری است تا ضمن حمایت بیشتر از آنها بتوانیم در کنار آن به اهداف عالیه برنامه‌ریزی راهبردی شهر و مدیریت شهری دست یابیم.

ایده‌های مطرح شده قابلیت عملیاتی‌سازی شدن دارند

مهدی شایق رییس اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان، با اشاره به برگزاری اختتامیه نخستین هفته رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند اظهارداشت: در این رویداد تلاش بر آن بود تا ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان عرصه استارتاپ و گروه‌هایی دانشجویی متناسب با چالش‌های مطرح شده مجتمع گردشگری صفه ذیل مدیریت شرکت توسعه سیاحتی سپاهان اخذ شود.

وی افزود: 11 ایده مطرح شد که ایده‌های خوب و مناسبی بود که در آینده به تکامل بیشتری نیاز دارد که شاید بتوان با تلفیق برخی این ایده‌ها به راهکارهای عملیاتی بسیاری خوبی دست یافت.

رییس اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری اصفهان بیان کرد: برخی این ایده‌ها نیز در مرحله کنونی شرایط عملیاتی شدن داشتند، امیدواریم که بتوانیم خروجی این رویداد را به سرعت و به خوبی عملیاتی کنیم و تداوم خوبی را در برگزاری رویداد هفته اصفهان هوشمند شاهد باشیم.

نقش موثر دانش‌بنیان‌ها در ایجاد فرصت‌های جدید از طریق چالش‌ها 

محمدرضا ایرانپور مدیر برنامه شهر هوشمند شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری نخستین هفته رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند، گفت: اتفاقی که در این رویداد افتاد ما را به این فرایند می‌رساند که بتوانیم بهترین راهکارها را به چالش‌های موجودمان برسانیم.

وی افزود: به همین منظور مجتمع بزرگ گردشگری صفه به صورت پایلوت انتخاب و چالش‌های این مجموعه نیز احصاء شد تا بتوانیم از راهکارهایی که ممکن است شهرداری اصفهان با وجود تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد و ممکن است توسط کارشناسان مطرح نشده و در برنامه‌های آن گنجانده نشده باشد، دست یابیم.

مدیر برنامه شهر هوشمند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برگزاری این دست رویدادها این شرایط را برای ما فراهم می‌سازد تا بتوانیم از فرصت‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و کارشناسان مرتبط این حوزه فراهم می‌کنند، استفاده کنیم.

حضور موثر شرکت توسعه سیاحتی سپاهان در میزبانی از ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

محمد آکوچکیان مدیرعامل مرکز کارآفرینی، فناوری نوپا و مسئول اجرایی رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند با بیان آنکه آخرین روز از نخستین هفته رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند سپری شد، اظهارداشت: با برگزاری این رویداد در ابتدا تنها ارائه راه‌حل‌هایی درخصوص چالش‌های مطرح شده از سوی شرکت توسعه سیاحتی سپاهان را داشتیم اما موضوعی که با آن مواجه شدیم ایجاد یک پازل بزرگ بود که قطعات آن را شرکت‌کنندگان این رویداد در کنار یکدیگر چیدند.

وی افزود: در این رویداد در قسمتی ایده‌ها مکمل اکوسیستمی شد که تصور می‌کنم این اکوسیستم با توجه به رویکرد مدیریتی مناسبی که شرکت توسعه سیاحتی سپاهان در پیش گرفته است بتواند نقش راهبردی موثری را در حوزه گردشگری اصفهان به طور عام و در کنار آن تحول ویژه به طور خاص در منطقه مأموریت این شرکت و به ویژه مجتمع بزرگ گردشگری صفه ایجاد کند.

مدیرعامل مرکز کارآفرینی فناوری نوپا گفت: اقدامی که شرکت‌کنندگان در این رویداد صورت دادند با توجه به آنکه مطلوب آن است که ابتدا مردم و گردشگران به این اکوسیستم جذب شوند و پس از آن نگهداری‌های مناسبی از مخاطب صورت پذیرد و در نهایت به تجربه ماندگار برای مخاطبان در محل پایلوت این رویداد منجر شود، این فرایند در نخستین هفته از این رویداد قالب این پازل به هم پیوسته را تکمیل کرد.

وی با بیان آنکه یک ناامیدی فزاینده‌ای در فضای رویدادهای این چنینی به دلایل مختلف وجود دارد، خاطرنشان کرد: هنگامی که رویدادهای این چنینی شکل می‌گیرد که چالشی از یک طرف می‌آید و به دنبال افرادی می‌گردد که این چالش‌ها را مرتفع سازد، به گروه‌هایی نیازمندیم که جدا از شعار و ادعا توانایی حل مسئله در عمل را داشته باشند.

آکوچکیان ادامه داد: حضور در بالاترین سطح و همه جانبه از سوی شرکت توسعه سیاحتی سپاهان و شهرداری اصفهان در این رویداد غیر قابل انتظار بود که بسیار ارزشمند است و این موضوع باعث شد که بخش عمده‌ای از موفقیت رویداد در اختتامیه و دفاع از ایده‌ها تضمین شود، هنگامی که مجموعه اعلام‌کننده چالش‌ها حضور دارند به گروه چالش‌پذیر برای ارائه راهکارهای بهتر کمک می‌کنند و در کنار آن از چالش‌هایشان درک بهتری پیدا می‌کنند.

امروز انتظار این حجم زیاد از چالش و راه‌حل‌های چند بعدی در حل چالش‌های مجتمع گردشگری صفه به عنوان محل پایلوت و حضور پرانگیزه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان را نداشتم. تصور من بر آن است که ممکن است با این اتفاق مدل فوق‌العاده‌ای برای سازمان‌ها ایجاد می‌شود که پیرو آن گردش کسب‌وکار، گردش اقتصادی و چالش‌های جدی توسط گروه خاص از اکوسیستم کارآفرینی اصفهان حل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر