تحقق پیوند مدیریت شهری و دانشگاه با برگزاری جلسه هم‌اندیشی «شهرگاه»/ استقبال ویژه مدیریت شهری از حضور دانشگاهیان برای شناسایی و حل معضلات اساسی کلانشه
  • دوشنبه 5 دی 1401
  • 285
  • 0
تحقق پیوند مدیریت شهری و دانشگاه با برگزاری جلسه هم‌اندیشی «شهرگاه»/ استقبال ویژه مدیریت شهری از حضور دانشگاهیان برای شناسایی و حل معضلات اساسی کلانشه
تحقق پیوند مدیریت شهری و دانشگاه با برگزاری جلسه هم‌اندیشی «شهرگاه»/ استقبال ویژه مدیریت شهری از حضور دانشگاهیان برای شناسایی و حل معضلات اساسی کلانشه

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: حوزه معاونت شهرسازی و معماری یکی از سنگین‌ترین کرسی‌ها را از جهت سبقه شهر اصفهان، تاریخ اصفهان و از سوی دیگر آینده‌ای که باید برای این شهر متصور شد در اصفهان دارد. در حوزه معاونت شهرسازی ادارات و ساختاری هست که یکسری کارها و وظایف سازمانی را انجام می‌دهد که در کنار آن نیز وظایف شهرسازی و معماری و افقی که باید به آن بپردازد را باید به طور ویژه و بیشتر به آن پرداخت.

وی افزود: در دوره جدید معاونت شهری با توجه به اقداماتی که در دوره‌های مختلف انجام شده و با استفاده از نخبگان و تیم‌های تخصصی و پرسشنامه‌ای که آماده شد، برنامه‌ای را حول 4 محور طراحی کرده‌ایم. از جامعه معماران، شهرسازان و علمی اصفهان می‌خواهیم که ما را در اجرا و تکمیل این برنامه و اقداماتی که در اجرای بهینه اثرگذار باشد همراهی کنند. هنر ما باید این باشد که جامعه علمی و اجرایی را در کنار یکدیگر جمع کنید و حال شهرسازی و معماری را خوب کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان آنکه این موضوع اهمیت دارد که در شهر گذشته، شهر آینده و شهر معاصر می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد قابل توجه از جلسات هم‌اندیشی مدیران اجرایی و جامعه اعلامی استخراج خواهد شد که باید بیش از پیش از آن بهره برد.

فرصت ویژه هم‌اندیشی مدیریت شهری و دانشگاه در رویداد علمی-فرهنگی «شهرگاه»

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اظهارداشت: هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر یکی از مأموریت‌های این کمیسیون در شورای اسلامی شهر بوده که روسای محترم اکثر دانشگاه‌های اصفهان عضو حقیقی آن هستند که 6 ماه یکبار اجلاسیه‌ای در راستای آن برگزار می‌شود. از دیگر مأموریت‌های مرکز پژوهش‌ها می‌توان به شورای پژوهش شهرداری اشاره کرد که در این شورا ایده‌ای به ذهنمان رسید و با همراهی و حمایت دانشگاه‌ها تحت عنوان «شهرگاه» به طرح تبدیل شد و فرصتی برای هم‌اندیشی مدیریت شهری و دانشگاه‌ را فراهم ساخت.

وی افزود: این هم‌اندیشی تجدید ارتباط را به همراه خواهد داشت و خروجی حتمی این جلسه عضویت اعضای شهرداری و دانشگاهیان در پلتفرمی تحت عنوان  «باشگاه شهراندیشان» است. قرار بر آن است که هر نخبه‌ای که دغدغه شهر را دارد، ایده‌ها و راهکارهای خود را اعلام دارد، همچنین طرح‌ها و لوایحی که سنگش روی پای لحظه‌ای شهرداری و شورا هست به اشتراک گذاشته شود و نظرات شهر اندیشان شهر را دریافت و به نوعی پیشتیبان تصمیمات ما باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر با اشاره به برخی از مزایای برگزاری جلسات هم‌اندیشی «شهرگاه» خاطرنشان کرد: این امکان برای پایان‌نامه‌هایی که اساتید می‌خواهند آن را راهبری کنند وجود دارد که براساس پروژه‌ها و مسائل شهرداری شکل گیرد، ما باید با جامعه دانشگاهی مسائل را در کنار یکدیگر حل کنیم و مأموریت اصلی همه ما امانت این روزها برای سپردن به نسل بعدی است. خیلی از پروژه‌های دانشگاهی که دانشگاه هنر و سایر دانشگاه‌ها انجام داده‌اند بسیار راهگشا بوده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: ایده‌ دیگری که با دانشگاه نسبت پیدا می‌کند و شاید تا ماه آینده اجرایی شود طرح «شهرجو» است که شبیه‌سازی شهرداری برای دانشجویان است. رویایی که برای آن طرح متصور هستیم، آن است که دانشجویانی که در این طرح شرکت می‌کنند مدیران بخش‌های مختلف شهرداری در دوره‌های آتی باشند.

شورای اسلامی شهر از ورود دانشگاهیان برای شناسایی و حل مسائل شهری استقبال می‌کند

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهارداشت: ما به واسطه داشتن اصفهان و تاریخ و متعلقات آن وارث گوهری هستیم که تاکنون آن طور که شایسته آن بوده برایش ارزش و اهمیت قائل نشده‌ایم. گاهی اوقات در سفرها در برخی شهرهای جهان شاهد مواردی هستیم که شامل کوچک‌ترین بخش هنر نیاکان ما نمی‌شود و در این هنگام متوجه ارزش شهری که در آن زندگی می‌کنیم می‌شویم.

وی ادامه داد: توجه ویژه به علم و تلاش برای برقراری ارتباط نزدیک با دانشگاه‌ در عرصه‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مسیر از اساتید هیئت علمی و استادان دانشگاهی می‌خواهیم که ما را در شناسایی دغدغه‌ها و مسئله‌های اساسی شهر همراهی کنند و کسانی که دغدغه شهر و هویت اصفهان را دارند برای حل آن با ارائه راهکار تا حصول نتیجه اقدام نمایند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از جامعه علمی می‌خواهیم یک یا چند نگرانی و مسئله که در شهر شناسایی می‌کنند را انتخاب و به طور مستمر برای حل آن پیگیری کنند و ما نیز هرآنچه در توان داشته باشیم را به میان خواهیم آورد.

ضرورت توجه به تخصص‌گرایی در توسعه گردشگری اصفهان

سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت تخصص‌گرایی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف، اظهارداشت: با بررسی مراتب علمی و دانشگاهی مختلف، اگر مروری بر شکل‌گیری نظامیه‌ها و مراکز علمی متفاوت در اعصار مختلف و تا به امروز که به دانشگاه‌ها رسیده‌ایم داشته باشیم متوجه نگاه اندیشه محور در این تحولات عمیق خواهیم شد و چیزی که پیرو این رخدادها اتفاق می‌افتد تحقق بحث تخصص‌گرایی است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و حیاتی جامعه امروز ما، مبحث گردشگری است که در بخش‌های مختلف آن به تخصص‌گرایی نیازمندیم، به همین دلیل مجالست و هم‌نشینی حوزه مدیریت شهری و دانشگاهی از اهمیت ویژه برخوردار است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با طرح چندین سوال در حوزه چالش‌های گردشگری بیان کرد: ما باید برای حل معضلات گردشگری برای سوالاتی چون اصلا گردشگری یک موضوع محلی یا بین‌المللی است؟ اساس تعیین مشی، هویت بخشی و ریل‌گذاری در این حوزه با کدام نهاد تصمیم‌گیرنده است؟ سند، ابلاغ و برنامه باید در چه سطحی تدوین شود؟ آیا نگاه و رویکرد تخصص‌گرایی در حوزه گردشگری به طور کلی وجود دارد و اینکه چرا اصفهان باید نخستین مقصد گردشگران باشد پاسخ دهیم.

وی با بیان آنکه آخرین اقدامات اثربخش در ایجاد ظرفیت‌های تفریحی کلان ناظر بر ابرپروژه‌ها به 10 سال گذشته باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: از آن پس اتفاقات کلانی که بتواند قابل دفاع باشد رخ نداده، همچنین در رویدادپردازی نیز نوعی از ناهمگونی را شاهد هستیم. به طور مثال در حوزه زیرساختی با چالش‌هایی در بخش‌های مختلف همچون زیرساخت سخت‌افزاری، کمبود زیرساخت نرم‌افزاری، کمبود ابرسازه‌های کلان گردشگری مواجه هستیم.

ساکت گفت: براساس آمار رسمی اعلام شده پیرامون گردشگری در ایران، از سال 1994 تا 2019 روند گردشگرپذیری با شیب ملایم صعودی بوده و از سال 2019 به بعد سقوط چشمگیر داشته است. در سال 2020، بیش از 87 درصد سفرها به ایران زمینی، نزدیک به 13 درصد سفرها هوایی و در سال 2021،  65 درصد سفرها زمینی و 34 درصد سفرها به کشورمان ایران هوایی بوده است.

وی تصریح کرد: سال 2016، بیش از 99 درصد مسافران با اهداف شخصی و میل به سفر به ایران آمده و تنها 3 صدم درصد آنها با مقاصد تجاری و کسب‌وکار به کشور وارد شده‌اند و ایران را مقصد کسب‌وکار تجارت ندانسته‌اند.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به شعار شرکت توسعه سیاحتی سپاهان تحت عنوان «باهم بهتریم» گفت: در حوزه تسهیل و مرتفع‌سازی بحران‌های حوزه گردشگری معتقدیم که باهم بهتریم و باهم بهتر عمل خواهیم کرد.

عملیاتی‌سازی ظرفیت‌های دانشگاه هنر با همراهی و پشتیبانی مدیریت شهری

علیرضا خواجه احمد عطاری، رئیس دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اهمیت ارتباط شهرداری و جامعه علمی و دانشگاهی، گفت: یکی از معاونت‌هایی که می‌تواند بسترساز این ارتباط باشد، معاونت پژوهشی است. دانشگاه هنر اصفهان با دارا بودن 5 دانشکده، اکنون نزدیک به 3000 دانشجو و 110 عضو هیئت علمی در حال علم اندوزی و آموزش دارد که می‌تواند در ساحت‌های مختلف مدیریت شهری از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شد.

وی با اشاره به بازگشایی این دانشگاه از سال 1363 تصریح کرد: دانشگاه هنر از سال 1379 به موازات دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه اعلام شد. این نکته ضروری است که متن دانشگاه هنر باید در سطح شهر و نه خارج از دانشگاه باشد. امیدواریم که دانشگاه هنر بتواند با ظرفیت‌های خود با همراهی مدیریت شهری هرآنچه را که می‌تواند به منصه ظهور بگذارد چرا که نقطه ثقل شهر شهرداری است و هم‌مسیری آن را می‌طلبد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر