ضرورت وحدت رویه در حوزه گردشگری / راه برون از مشکلات اقتصادی و اجتماعی اصفهان توسعه صنعت پایدار گردشگری است
  • شنبه 26 آذر 1401
  • 313
  • 0
ضرورت وحدت رویه در حوزه گردشگری / راه برون از مشکلات اقتصادی و اجتماعی اصفهان توسعه صنعت پایدار گردشگری است
ضرورت وحدت رویه در حوزه گردشگری / راه برون از مشکلات اقتصادی و اجتماعی اصفهان توسعه صنعت پایدار گردشگری است

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در جلسه هم‌اندیشی شناسایی چالش‌های توسعه گردشگری و بررسی راهکارها، اظهارداشت: در کلانشهر و استان اصفهان ظرفیت‌های متعدد گردشگری وجود دارد که اگر مدیریت شهری بر روی حوزه فضاهای باقی‌مانده و مغفول مانده شهر وارد شود، می‌تواند زمینه‌ساز بروز اتفاقات بزرگ در حوزه گردشگری باشد. از جمله دیگر موارد حائز اهمیت در حوزه گردشگری توجه به زیرساخت‌ها و ارائه خدمات در ورودی‌های کلانشهر اصفهان است که شرکت توسعه سیاحتی سپاهان می‌تواند با گردآوری و سازماندهی ایده‌های عملیاتی نقش موثری در توسعه گردشگری و زیرساخت‌های آن داشته باشد.

وی با بیان آنکه ضروری است تا نسبت به بخش‌های مختلف اصفهان همچون شرق و شمال آن ایده‌ها و برنامه‌های منسجم در حوزه گردشگری طرح و اجرایی‌سازی شود، افزود: 2 سالی می‌شود که به مدیران متولی پیرامون ظرفیت مغفول مانده در حوزه گردشگری ورزشی در دهکده المپیک اصفهان این موضوع را گفته‌ام، چرا که این منطقه ظرفیت ایجاد شهرک ورزشی را دارد اما متأسفانه متولی مناسبی ندارد. پروژه دهکده المپیک برای آینده اصفهان مناسب و دارای ارزش است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدامات موثری که شرکت توسعه سیاحتی می‌تواند در تسهیلگری معضلات گردشگری اصفهان انجام دهد، شناسایی و تدقیق‌سازی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در محور فرهنگی و تاریخی اصفهان است که می‌تواند با تمرکز بر این موضوع گام موثری در توسعه پایدار گردشگری و جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

وی با بیان آنکه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان به عنوان یکی از مجموعه‌هایی که در بدنه شهرداری اصفهان در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند می‌تواند برای بروز اتفاقات موثر تسهیگری و تصدی‌گری کند، افزود: در این جلسه ضمن گفت‌وگو پیرامون چگونگی تأمین زیرساخت‌های مهم لازم گردشگری همچون هتل و امکانات تفریحی و شناسایی و زمینه‌سازی آن توسط این شرکت، به اقدامات موثر مدیران و دستگاه‌های مختلف در راستای تسهیلگری در این امور اشاره و پرداخته شد.

مدیران دستگاه‌های دولتی اصفهان به راه برون رفت مشکلات اصفهان رسیده‌اند

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهارداشت: واقعیت آن است که در سال‌های اخیر در حوزه گردشگری در عرصه صنعت هتل اصفهان، بسیار بد عمل کرده‌ایم. برخی واحدها نیز به اسم هتل ایجاد شده‌اند درحالیکه شأنیت اصفهان ظرفیت‌های کنونی نیست.

وی با بیان آنکه شأنیت گردشگری اصفهان داشتن حداقل 20 هتل پنج ستاره و چهارستاره است، بیان کرد: معافیت 99 درصدی ویژه ساخت هتل و بحث ساخت 3 طبقه مازاد در خارج از بافت تاریخی برای تأسیسات گردشگری و یک طبقه در بافت تاریخی، 2 اتفاق بسیار فرخنده‌ای است که از سوی شهرداری اصفهان صورت پذیرفت و جای قدردانی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان آنکه در ابلاغیه که در سال 1399 برای 168 شهر تاریخی انجام شد، حریم و عرصه‌های تاریخی ما براساس کارشناسی دقیق و تدقیق شده نبود، گفت: متأسفانه بافت‌های تاریخی ما تهی از جمعیت شده که این اتفاق به معنای تخریب و از بین رفتن بافت است. بسیاری از خانه‌های دارای ارزش تاریخی به سازمان‌های دولتی تعلق دارد که به حال خود رها شده و بی‌استفاده ماندن آن به ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: راه نجات بافت تاریخی اصفهان ثبت محور تاریخی فرهنگی اصفهان است. رونق بافت تاریخی نقش بسزایی در رونق گردشگری اصفهان دارد که نیازمند ضوابط و ابزارهای تشویقی ویژه سرمایه‌گذاران است. تصویر اصفهان در اذهان سرمایه‌گذاران خارج از استان، تصویر سرمایه‌گریز است که نیازمند بسترسازی مناسب همراه با تبلیغات درخور است.

ایزدی با اشاره به جلسه هم‌اندیشی شناسایی چالش‌های گردشگری و بررسی راهکارهای آن، گفت: این جلسه با رویکرد سرمایه‌گذاری برگزار شد، به نظرم در ابتدا در نگاه مدیریتی دستگاه‌های دولتی اصفهان به این نتیجه و تعامل رسیده‌اند که راه برون‌رفت از بخش زیادی از مشکلات در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و توسعه پایدار شهر اصفهان و بالطبع استان، توسعه پایدار صنعت گردشگری است.

وی با بیان آنکه اکنون مدیریت شهری اصفهان یکی از بهترین کمک حالان حوزه گردشگری است، افزود: برای توسعه پایدار صنعت گردشگری راهی جز فراهم‌سازی بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار نخواهیم داشت. در این جلسه در حضور نماینده محترم مجلس، همکاران شهرداری و مدیرکل راه‌وشهرسازی، پیرامون تعاملاتی برای دستیابی به راهکارهای مناسب برای تسریع در امورات و در نظر گرفتن مشوقات جلب و جذب بیشتر سرمایه‌گذار صحبت و گفت‌وگو شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: در این صورت می‌توانیم سازوکاری را در نظر گیریم که تأسیسات مناسب و هم شأن اصفهان به عنوان اصلی‌ترین مقصد گردشگران خارجی به کشور و به دنبال آن مهم‌ترین پایگاه‌ها گردشگری جهانی فراهم شود، بدون شک برگزاری این جلسات می‌تواند زیربنای مناسبی برای تعاملات آینده باشد.

توسعه اصفهان به سمت شرق است

علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان اظهارداشت: یک بخش مهمی از گردشگری توجه به ورودی‌های شهر است، که به دنبال آن هستیم تا پیشنهادها و ایده‌های مختلف آن را در ابعاد مختلف در ورودی‌های شهر به گردشگران دریافت و در کمیته مورد نظر آن بررسی‌ نماییم. در صورتی که بتوانیم در 4 نقطه ورودی شهر زمین‌هایی را فراهم سازیم که ضمن ارائه خدمت، برنامه‌های تفریحی و سرگرمی به گردشگران ارائه دهد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: ضروری است که در گستره شهر اصفهان 5 الی 10 نقطه‌ بدون اشکال در حوزه گردشگری شناسایی شود چرا که بسیاری از اراضی مدنظر به منظور اقدام فعالیت‌های حوزه سرمایه‌گذاری دارای مشکلات و چالش های متعدد است، به همین دلیل این موضوع که بتوانیم مشکلات بسیاری از اراضی قابل بهره‌برداری را حل و سپس به دنبال جذب سرمایه‌گذار و معرفی به سرمایه‌گذار باشیم، دارای اهمیت است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اصفهان بیان کرد: شناسایی نقاط سبز و ویژه سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هیچ منطقه‌ای به اندازه سایت شرق اصفهان برای توسعه گردشگری این کلانشهر بکر و مناسب نیست که باید به این نکته توجه داشت که توسعه اصفهان به سمت شرق است.

پیشنهادات ویژه شهرداری اصفهان برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به اصفهان

محسن رنجبر، معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان  پیرامون نقش شهرداری اصفهان در حوزه مرتفع‌سازی چالش‌ها و معضلات گردشگری کلانشهر و استان اصفهان اظهارداشت: بحثی مطرح شد که برای گردشگری چه کاری می‌توان انجام داد که شهرداری توانست در جهت اقدام موثر تنها یک درصد از تعرفه صنعتی ساخت هتل را دریافت کند، از سوی دیگر به دنبال آن هستیم که هتل 5 ستاره‌ای را ایجاد کنیم و از افراد دارای سابقه در حوزه سرمایه‌گذاری بهره‌مند شویم.

وی افزود: در این مسیر استفاده از ظرفیت خانه‌های تاریخی و بوتیک هتل‌ها برای تأمین بخشی از زیرساخت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که همکاری سایر سازمان‌ها را می‌طلبد. به عقیده من برای بهبود وضعیت بافت تاریخی اصفهان به منظور بهره‌برداری در توسعه گردشگری باید این ظرفیت‌ها را به بخش خصوصی کاربلد سپرد. به دنبال آن هستیم که ظرفیت‌های مسکوت مانده حوزه گردشگری را با همراهی سازمان‌ها و مدیریت شهری و استان با کمک سرمایه‌گذاران فعال سازد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان ادامه داد: بحث شرکت توسعه سیاحتی سپاهان را باید از شهرداری اصفهان جدا دانست چرا که شرکت توسعه سیاحتی سپاهان براساس قانون تجارت فعالیت می‌کند و به همین سبب فعالیت محدودیت ندارد. این شرکت می‌تواند در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور فعالیت کند. در این جلسه مسئولان استانی حضور داشتند که می‌تواند فضای جدیدی برای شرکت ایجاد شود که زیرساخت‌های گردشگری اعم از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را با استفاده از زیرساخت‌های استانی توسعه دهد.

وی با اشاره به اظهار آمادگی دستگاه‌های مختلف برای هم‌افزایی در حوزه گردشگری در این جلسه، خاطرنشان کرد: پیرامون ابعاد اقتصادی گردشگری همچون ظرفیت هتل‌سازی در شهر اصفهان صحبت شد، که شهرداری اصفهان در این مسیر مجوزات ساخت هتل را به حداقل رسانده بدین صورت که تنها یک درصد از تعرفه صنعتی پرداخت می‌شود و از سوی دیگر برای کسانی که قصد ساخت هتل خارج از بافت فرسوده را دارند پیشنهادات ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران ارائه کرده‌ایم.

رنجبر گفت: پیرامون تغییر کاربری زمین‌های بدون استفاده نیز صحبت شد، همچنین به ضرورت شناسایی ظرفیت‌های گردشگری در پهنه استان به ویژه در شرق اصفهان اشاره شد که شرکت توسعه سیاحتی سپاهان می‌تواند زیرساخت‌های خدماتی لازم را برای بهره‌مندی گردشگران از ظرفیت‌های بالقوه گردشگری و تفریحی فراهم سازد.

ترویج امکانات گردشگری اصفهان همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد

سیدامیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان، پیرامون چگونگی مرتفع‌سازی چالش‌های گردشگری با تعامل با دیگر سازمان‌ها و نهادهای موثر اظهارداشت: به نظر می‌رسد با توجه به آنکه در حوزه زیرساخت‌ها و بخش‌های مختلف گردشگری اقدامات قابل توجهی صورت پذیرفته اما همچنان نمی‌توانیم به درخواست جمع کثیری از مخاطبان و گردشگران پاسخ دهیم که این نشان از بکر بودن بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه گردشگری دارد.

وی افزود: شهرداری در دهه‌های اخیر سعی بر آن داشته تا با توسعه تفریح و گردشگری در بخش‌های مختلف گام موثری در ارائه خدمات مناسب در حوزه گردشگری بردارد و به تازگی این تصمیم گرفته شد که ظرفیت‌های مدیریت شهری در حوزه تفریح و گردشگری در ابعاد مختلف در یک نقطه دنبال شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: با توجه به آنکه این موضوعات از این پس به صورت کانونی در شرکت توسعه سیاحتی سپاهان پیگیری می‌شود، شاهد افزایش سرعت در به نتیجه رسیدن اقدامات حوزه گردشگری خواهیم بود. موضوع گردشگری و ایجاد بستر برای انجام اقدامات لازم در زمینه ترویج و فراهم‌سازی امکانات گردشگری و بهره‌برداری از آن، همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی ادامه داد: به نظر من اگر همه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد، با توجه به شعار این دوره از مدیریت شهری که شهر هم‌گرا یا شهر هم‌افزا نام دارد، هم‌افزا شود به قطع سرمایه‌گذارانی که اهل این حرفه هستند می‌توانند برای سرمایه‌گذاری به اصفهان آمده و امکانات لازم گردشگری را در آن تکمیل کنند.

سامع با بیان آنکه شهر اصفهان در حوزه تاریخی، اکوسیستم، هنر و میراث ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: شهرداری اصفهان به عنوان یکی از نهادهایی است که به طور مستقیم با تمامی ابعاد گردشگری ارتباط دارد و می‌تواند به عنوان یک نقطه کانونی، ظرفیت دیگر دستگاه‌ها را جمع‌آوری و هماهنگ سازد.

وی با توجه به آنکه مقرر شد شرکت توسعه سیاحتی سپاهان دبیرخانه این اقدامات موثر در حوزه گردشگری باشد از نقش پررنگی برخوردار خواهد بود، گفت: با توجه به ظرفیتی که در این شرکت وجود دارد امیدواریم که با قدرت در این حوزه وارد شده و زمینه لازم را برای گفت‌وگو و تبادل نظر با بخش خصوصی با دستگاه‌های متولی این حوزه فراهم سازد.

فعال‌سازی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان با هم‌افزایی به وقوع می‌پیوندد

سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری جلسه هم‌اندیشی شناسایی چالش‌های توسعه گردشگری و بررسی راهکارها اظهارداشت: با توجه به برگزاری نخستین جلسه کمیته تخصصی گردشگری و بازنگری و تدقیق برنامه راهبردی اصفهان 1405 و حضور صاحبنظران و مدیران مرتبط با این حوزه در این جلسه، همچنین به دنبال عزم راسخ مدیریت شهری برای توسعه هدفمند گردشگری در کلانشهر اصفهان، جلسه هم‌اندیشی شناسایی چالش‌های توسعه گردشگری و بررسی راهکارهای آن برگزار شد.

وی افزود: برای دستیابی به توسعه پایدار در صنعت گردشگری به برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت نیازمندیم که اکنون در آستانه نوروز به عنوان برنامه کوتاه‌مدت توسعه گردشگری کلانشهر و استان اصفهان قرار داریم. از جمله معضلات موجود در حوزه گردشگری وجود مشکلات پیرامون محل‌های مناسب سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان بیان کرد: در مطالعاتی که پیرامون احداث و راه‌اندازی ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری صورت پذیرفته است، این موضوع وجود دارد که آخرین پروژه کلان انجام شده در حوزه تفریح 10 سال پیش در شهر بازی شهر رویاها و یک سال پیش از آن نیز در تله‌سی‌یژ ناژوان بوده است.

وی با بیان آنکه وحدت رویه، همگرایی و هم‌افزایی در فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در حوزه تفریح، نشاط، سرگرمی و گردشگری در شهر اصفهان وجود دارد باید اتفاق بیفتد، اظهارداشت: این جلسه به منظور دستیابی به راهکارهای ویژه با حضور افراد موثر شهری و استانی برگزار شد. با نگاهی که می‌تواند از طرف مجلس شورای اسلامی بر سطوح تسهیلگری در حوزه گردشگری جاری شود، ضمن برگزاری جلسه و نشست بررسی چالش‌های گردشگری و ارائه راهکارهای آن، تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ شد.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان ادامه داد: معتقدیم که توجه به راه‌اندازی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در پهنه‌های گردشگری شهر اصفهان می‌تواند با یک نگاه هم‌گرا اتفاق بیفتد و زمینه ارتقاء و اعتلای حوزه گردشگر پذیری در شهر اصفهان را فراهم کند. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر