مانور نجات از تله‌کابین در بام اصفهان/ مانور ویژه نجات از تله‌کابین با هدف ارتقای کیفیت ایمنی برگزار شد
  • چهارشنبه 26 مرداد 1401
  • 411
  • 0
مانور نجات از تله‌کابین در بام اصفهان/ مانور ویژه نجات از تله‌کابین با هدف ارتقای کیفیت ایمنی برگزار شد
مانور نجات از تله‌کابین در بام اصفهان/ مانور ویژه نجات از تله‌کابین با هدف ارتقای کیفیت ایمنی برگزار شد

مانور ویژه نجات از تله‌کابین با هدف ارتقای کیفیت ایمنی در ابرسازه‌های تفریحی با همکاری شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، مانور نجات از تله‌کابین با هدف ارتقای کیفیت ایمنی در محل کوه صفه، با همکاری شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان برگزار شد. در این عملیات امدادونجات تمامی مراحل امدادرسانی به صورت مانیتورینگ و پوشش تصاویر به صورت آنلاین انجام پذیرفت. همچنین ضمن برگزاری جلسات مختلف به منظور هماهنگی انجام این مانور تمامی نقاط امدادرسانی نقاط صفر و بدن هماهنگی قبلی در نظر گرفته شده است.

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در حاشیه اجرای مانور نجات از تله‌کابین در محل کوه صفه اظهار داشت: مانور ویژه نجات از تله‌کابین به منظور تقویت آمادگی نیروهای آتش‌نشانی در مجتمع گردشگری صفه برگزار شد. ارزیابی مدیریت بحران استانداری از اجرای مانور نجات از تله‌کابین براساس استاندارها دراین زمینه، مطلوب است.

وی افزود: از جمله مزیت‌های این مانور که به همت نجاتگران انجام پذیرفت می‌توان به هماهنگی کامل بین شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و همچنین بهره‌مندی از فناوری‌های روز به منظور پخش آنلاین مانور به صورت هوایی اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان آنکه تأمین امنیت شهروندان از وظایف  اصلی مدیریت بحران شهری محسوب می‌شود بیان کرد: این رسالت بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است. باید توجه داشت که مخاطراتی که شهروندان را تهدید می‌کند شامل طبیعی و غیرطبیعی است. مدیریت بحران شهری باید ابتدا مخاطرات را شناسایی، سپس بانک اطلاعاتی دقیقی را مدون و در نهایت برای انجام اقدامات پیشگیرانه و اجرای برنامه پاسخ به بحران برنامه‌ریزی‌های دقیقی را صورت دهد.

وی تصریح کرد: قریب به 53 نوع مخاطره در ایران شناسایی شده که 42 مورد از آنها سابقه وقوع در اصفهان دارد، بنابراین مانورها به ما یاری می‌دهند که پیش از وقوع حادثه سیستم‌های خود را ارزیابی کرده وآمادگی خود را تقویت نماییم.

انجام اقدامات لازم از سوی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی سپاهان برای بهره‌برداری از تله‌کابین

شیشه فروش با تأکید براینکه مانور نجات از تله‌کابین به همین منظور برگزار شده است خاطرنشان کرد: اجرای الزامات ایمنی در تله‌کابین از اصول اولیه است که اداره کل استاندارد استان اصفهان مسئولیت نظارت لازم را بر آن دارد و مدیریت شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان نیز گفتگوهای لازم را با این اداره در زمینه بهره‌برداری و نگهداری تله‌کابین کرده است.

وی افزود: از دیگر شاخصه‌های الزامی در خط تله‌کابین امدادرسانی است که طی رایزنی‌ها با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، نیروهای امداد و نجات به صورت فعال در این مجموعه گردشگری آماده هستند. طی 5 سال گذشته 70 مورد حادثه را در این منطقه ثبت کرده‌ایم که متاسفانه منجر به مجروح شدن وحتی جان باختن افراد شده است که عمدتا ناشی از صعود بدون رعایت موارد ایمنی و تجهیزات لازم کوهنورردی به کوه و یا متصل شدن به دیواره‌های نا ایمن بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهارداشت: مدیریت مجموعه کوهستانی-گردشگری صفه، طی انعقاد قراردادی با دانشگاه اصفهان درصدد انجام مطالعاتی برای مشخص‌سازی مسیرهای پرخطر و اجرای طرح کاهش خطر در این منطقه است. ریزش سنگ‌های فرسوده در نقاط مختلف این سایت کوهستانی که محل تردد شهروندان است، از نقاط هدف این مطالعات بوده که باید در مدت چند ماه آینده اجرای طرح‌های تثبیت و ایمن‌سازی محل‌ها صورت گیرد.

وی با بیان آنکه جدی گرفتن نکات ایمنی و رعایت کامل ضوابط کوه پیمایی وکوهنوردی برای همه اقشار لازم و ضروری است، خاطرنشان کرد: طی هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره کل وررزش و جوانان، همه گروه‌های ورزشی خواستار صعود به قله باید پیش از اقدام، با نیروهای امدادی هماهنگی لازم را به عمل آورند. ارتفاع کوه صفه حدود 2200 متر بوده و سایت گردشگری صفه بالغ بر 16 هکتار وسعت دارد که خط تله کابینی  با 1800متر طول و 17 دکل و 30 کابین با هدف گردشگری دراین منطقه احداث شده است.

توجه دائمی به ایمنی ابرسازه‌های تفریحی از طریق تعامل مداوم با سازمان آتش‌نشانی اصفهان

سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان در حاشیه مانور نجات از تله‌کابین اظهارداشت: ستون هایی در مجموعههای شهری هستند که بر روی آنها، چتر بزرگی از امنیت، ایمنی، آسایش و راحتی قرار گرفته است، این ستون‌ها تک تک تلاشگران عرصه آتش‌نشانی هستند که شهر آرامش و امنیتش را مدیون آنها است.

وی افزود: یکی از شیوه‌نامه‌های مورد تاکید در ابر سازه‌های تفریحی دنیا، به ویژه در زمینه تله‌کابین برگزاری رویدادهایی است که توانایی عملیاتی و قدرت ایمنی مجموعه را ارتقا بدهد. در مجموعه تله‌کابین صفه اصفهان نیز این موضوع در نظر گرفته شده و در دوره جدید مدیریت این موضوع مورد تأکید قرارگرفته است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با بیان آنها در همین راستا تعامل مناسبی با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: برنامه مانور نجات از تله‌کابین برنامه‌ریزی شد تا قابلیت عملیاتی نجاتگران آتش‌نشانی و تیم فنی اجرایی مجموعه آزموده و ارزیابی شود.

وی خاطرنشان کرد: درباره ابر سازه‌های تفریحی اصفهان 2 نکته حائز اهمیت است، نخست توجه مداوم به ایمنی سازه و دوم توجه به ارتقای استانداردها، که این 2 مهم در تعامل سازنده با اداره استاندارد و بازرسی مستمر کارشناسان آنان و همچنین سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در حال انجام است.

ساکت گفت: تمام تلاش مجموعه شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان و همچنین سازمان آتش‌نشانی براساس تامین امنیت کامل و اطمینان خاطر حداکثری به شهروندان است و برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که کمترین بی‌توجهی در حوزه ایمنی و استانداردها صورت نگیرد.

بهره‌مندی از به روزترین تجهیزات در انجام مانور نجات از تله‌کابین

ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در حاشیه مانور نجات از تله‌کابین اظهارداشت: در این مانور توانایی خود را با هم به منصه ظهور گذاشتیم و به واقع شعار«باهم بهتریم» شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان را محقق ساختیم.

وی افزود: اجرای موفقیت آمیز مانور نجات از تله‌کابین بار دیگر به شهروندان اصفهانی این اطمینان خاطر را داد که نیروهای جان برکف آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در تأمین امنیت آنها کوتاهی نخواهند کرد و در این مسیر از به روزترین آموزش‌ها و عالی‌ترین تجهیزات بهره خواهند برد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفان با بیان آنکه شعار اصلی این دوره مدیریت شهری اصفهان من، شهری زندگی است، بیان کرد: از شاخصه های اصلی زیست‌پذیری بهتر در یک شهر، تامین امنیت درهمه ابعاد است و سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان انجام این رسالت مهم را به اثبات رسانده است. وقوع حوادث برای شهروندان در ارتفاعات از مهمترین و خطرناک‌ترین بخش‌های وظیفه‌ای سازمان آتش‌نشانی است که در همین راستا ایستگاه شماره 12 واقع در پل دفاع مقدس را به اکیپ‌های امداد و نجات کوهستانی وارتفاعات اختصاص داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همه نجاتگران آتش‌نشانی افرادی ماهری هستند که در این مانور با تجهیزات کامل و به روز دنیا قسمت‌های مختلف یک عملیات نجات در ارتفاع چون تله‌کابین و تله‌سیژ ناژوان و ارتفاعات دیگر را تمرین کرده‌اند و نجاتگران آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در امر نجات در ارتفاع با اتکا به مدارک بین‌المللی مدعی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر