تعطیلی باغ‌وحش کوه صفه اصفهان
  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399
  • 1960
  • 0
تعطیلی باغ‌وحش کوه صفه اصفهان
تعطیلی باغ‌وحش کوه صفه اصفهان

🔵 تعطیلی باغ‌وحش صفه نیازمند مصوبه شوراست

علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری سپاهان وابسته به شهرداری اصفهان گفت:

🔹️ این مراکز حتی در مدرن‌ترین آن‌ها هم درگیر حواشی جدی هستند که تنها وجدان‌های ناآگاه می‌توانند بدون توجه از کنار آن‌ها به راحتی بگذرند. طبق نظر کارشناسان این حوزه، از اولین نتایج این اسارت‌گاه‌ها، رفتارهای ناهنجار، کلیشه‌ای و تکراری حیوانات در اسارت است که نشانی از اختلالات روانی و استرس‌ دارد. عمر این موجودات در مقایسه با حیات طبیعی حتی تا نصف کاهش پیدا می‌کند. یا از مصائب همه‌گیر این مراکز، موجودات مازادی است که با توجه به ظرفیت محدود باغ‌وحش‌ها، قاعدتا یکی از راه‌کارها کشتار آن‌ها به نیت تغذیه دیگر حیوانات است.

🔹️ شاید یکی از راه‌کارها برای حفظ این مراکز، تبدیل آن به پارک‌های حیات‌وحش طبیعی است که این‌بار انسان‌ها برای بازدید از آنها با شرایط ایمن به محیط طبیعی زندگی موجودات می‌روند که البته هزینه‌های سرسام‌آور تبدیل مراکز فعلی به چنین زیستگاه‌هایی مانع این تغییرات بنیادین می‌شود.

🔹️ در جلسه‌ای مشترک با کمیسیون اجتماعی شورای شهر، فعالان حقوق حیوانات و برخی از مدیران شهری و متولیان، بحث تعطیلی باغ‌وحش صفه مطرح و در این باره نیز پیشنهادها و انتقادهایی طرح شد؛ نظرات را در روزنامه اصفهان زیبا صفحه "خبر جامعه" چاپ ۲۰ اردیبهشت ۹۹ دنبال کنید.

🔹️ هیچ بررسی اثبات شده‌ای هم وجود ندارد که به عنوان نمونه نشان دهد بازدید حیوان در اسارت و قفس نتیجه‌اش دوستی با حیوانات یا آشنا شدن با زیست طبیعی حیوان است که این مگر ممکن است؟! باید کارشناسان امر نظر دهند، اما قطعا راه‌کارهای بسیار مختلفی از جمله تولید انیمیشن، مستند و تولیدات فرهنگی وجود دارد.

🔹️ نظر برخی از افراد نیز این است که این مرکز تبدیل به مرکزی تحقیقاتی و پژوهشی شود یا توسعه یابد؛ البته باید گفت با شرایط مالی حاکم بر اقتصاد کشور و شهرداری اصفهان، به دیدگاه من درحال حاضر امکان توسعه و بودجه‌گذاری واقعی برای توسعه مناسب این مرکز وجود ندارد.

🔹️ تصمیم‌گیری درباره هر کدام از این پیشنهادها، نیازمند مصوبه صحن علنی شوراست.

📌 گفتنی است چهارشنبه گذشته، مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ در صفحه اول روزنامه «اصفهان‌زیبا» تیتری تحت عنوان «باغ‌وحش صفه تعطیل می‌شود» در کنار عکسی از علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری سپاهان وابسته به شهرداری اصفهان منتشر شد.

@SepahanTourismco

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر