• یک شنبه 18 مهر 1400
  • 1290
  • 0
معرفی کوه صفه
معرفی کوه صفه

کوه صفه اصفهان یکی از محبوب ترین اماکن تفریحی شهر اصفهان است. بدون تردید عکس کوه صفه در اصفهان یادگاری از یک خاطره خوش از سفر به اصفهان خواهد بود. ما در این مطلب ابتدا معرفی، ارتفاع کوه صفه و طبیعت آن خواهیم داشت. پس از آن اطلاعات کاملی در مورد کوه پیمایی صفه از جمله مسیرهای صعود به قله مانند مسیر قاراپت کوه صفه ارائه خواهیم کرد. در ادامه جاهای دیدنی کوه صفه اعم از قلعه کوه صفه، شهربازی کوه صفه، غار قنبر کوه صفه، تله کابین کوه صفه، شیر سنگی کوه صفه و … را معرفی می‌کنیم. سپس در مورد محدودیت ها در کوه صفه و تعطیلی کوه صفه صحبت خواهیم کرد. در پایان پس از معرفی امکانات کوه صفه به سؤال کوه صفه کجاست؟ پاسخ می‌دهیم. برای اطلاع از آخرین محدودیت ها و تلفن کوه صفه را نیز در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کوه صفه در اصفهان
کوه صفه اصفهان یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس است که در جنوب اصفهان قرار دارد. از دیرباز این کوه به دلیل احاطه کاملی که بر شهر اصفهان دارد مورد توجه بوده است.

در گذشته از این مکان برای دیده‌بانی استفاده می‌کردند. وجود بقایای قلعه‌ای تاریخی در این کوه نیز گواه این مدعا است. هنوز هم عده زیادی به شوق دیدن منظره زیبای شهر از بالای صفه در شب به این مکان می‌روند.

جاده کمربندی اصفهان از شمال، اراضی باز و خط راه‌آهن از جنوب، کوه‌های تخت رستم و دره‌خان از غرب و مجتمع‌های مسکونی از شرق این کوه را احاطه کرده‌اند. جالب است بدانید نام این کوه از روی شکل ظاهری آن انتخاب شده است. این کوه بر خلاف اغلب کوه‌ها دارای قله نوک تیز نیست. در رأس این کوه فضایی شبیه یک سکو یا همان صفه قرار دارد. در نتیجه کوه به نام صفه معروف شده است.

طبیعت کوه صفه اصفهان
گیاهان خودرو بیشتر پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. درختچه‌های انجیر وحشی و بادام وحشی نیز به طور پراکنده در منطقه دیده می‌شوند. از آغاز دهه هشتاد شهرداری اصفهان اقدامات مناسبی برای ایجاد فضای سبز در این منطقه اجرا نموده است. این منطقه زیستگاه حیواناتی چون روباه، خدنگ، خرگوش، شغال، مار، عقرب، جوجه تیغی، انواع پرندگان مانند کبک، تیهو، زاغ نوک سرخ و گنجشک‌سانان است. البته احتمال دیدن این حیوانات بسیار کم است چون معمولاً از انسان دوری می‌کنند. اما به هر حال به تناسب موقعیت طبیعی، در این کوه مار و عقرب هم به احتمال زیاد وجود دارد.

کوهپیمایی کوه صفه اصفهان
ارتفاع کوه صفه 2257 متر از سطح دریا است و مسیرهای هموار شده آن مختص کوهنوردان حرفه‌ای نیست. کوهپیمایی کوه صفه برای اغلب افراد مناسب است و نوعی کوهنوردی سبک و تفریحی محسوب می‌شود. مسیر کوهنوردی به صورت یک جاده شیبدار طراحی شده است.

کافی است کفش مناسبی داشته باشید تا بتوانید این مسیر را طی کنید. البته این مسیر برای افراد تازه‌کار کمی طولانی است و احتمالاً رسیدن به قله برای همه ممکن نیست. در این کوه دو قله شمالی و جنوبی وجود دارد. قله جنوبی ارتفاع بیشتری دارد ولی چشم‌انداز قله شمالی زیباتر است. اما برخی افراد ترجیح می‌دهند مسیرهای غیر هموار و طبیعی را برای کوهنوردی انتخاب کنند.

مسیر مرعشی و مسیر قاراپت از جمله این مسیرهای طبیعی است. این کوه دارای چندین دیواره طبیعی است که کوهنوردان حرفه‌ای مسیرهای مختلفی برای صعود از هریک از دیوارها می‌شناسند. دیواره گل زرد در شمال، دیواره آینه در شرق، دیواره شاه‌نشین در بالای چشمه خاچیک و دیواره بوریل در جنوب غربی قله قرار دارد. کوهنوردان حرفه‌ای معتقدند بیش از 20 مسیر طبیعی برای صعود به قله صفه وجود دارد.

البته با توجه به مسیر سنگلاخی و لغزنده بودن سنگها، پیمودن این مسیرها تنها برای تیم‌های کوهنوردی مناسب است. حوادث کوه صفه اغلب در این مسیرهای طبیعی برای افراد غیرحرفه‌ای رخ داده است. ما در ادامه دو مسیر صعود به قله صفه را معرفی می‌کنیم.


مسیر مرعشی
مسیر مرعشی در واقع از دل کوه می‌گذرد و علامت مشخصی ندارد. به همین دلیل عبور از این مسیر تنها با یک راهنما امکان‌پذیر است. بهتر است بدانید منظور از مسیر طبیعی عبور از مسیرهای صعب العبور و صخره‌نوردی است.

مسیر قاراپت
مسیر قاراپت از دیگر مسیرهای کوهنوردی این کوه در اصفهان است. بسیاری از گروه‌های کوهنوردی حرفه‌ای این مسیر را برای صعود کوه صفه انتخاب می‌کنند. مسیر قاراپت در دیواره گل زرد قرار دارد.

جاهای دیدنی صفه
قلعه کوه صفه اصفهان
قلعه کوه صفه به نام قلعه شاهدژ یا قلعه دیو شناخته می‌شود. نام قلعه دیو در افسانه های ایران باستان بارها تکرار شده است. برخی کارشناسان باستان شناسی معتقدند بقایای قلعه همان قلعه دیو معروف است. آنچه مسلم است قلعه کوه صفه قلعه‌ای عظیم و مستحکم بوده است. به ویژه آن که به خاطر ساختار صخره‌ای این کوه مسیر دسترسی به قلعه بسیار دشوار بوده است.

بررسی بقایای به جا مانده از این بنا حاکی از آن است که معماری این قلعه تاریخی مشابه قلعه های ساسانی است. کشف بقایای لوله‌های سفالی نیز بیانگر آن است که آب مورد نیاز برای قلعه از چشمه های کوه صفه تأمین می‌شده است. بقایای دروازه‌ها، برج‌های نگهبانی، دیوارهای حفاظتی در این قلعه دیده می‌شود. برای دسترسی به قلعه کوه صفه باید مسیر مارپیچ جبهه شرقی را انتخاب کنید. این مسیر شما را به چشمه گل زرد می‌رساند. با عبور از چشمه و دور زدن کوه در نهایت به قلعه در جبهه غربی می‌رسید.

چشمه های کوه صفه اصفهان

چشمه پاچنار
همبنطور چشمه پاچنار یکی از جاهای دیدنی کوه صفه اصفهان است که منظره بسیار زیبایی دارد. این چشمه در ارتفاع 1850 متری این کوه قرار دارد. به دلیل وجود این چشمه منظره سرسبزی در این منطقه ایجاد شده است. عنوان “پاچنار” به معنای مکانی با درختان سرسبز نیز به همین دلیل برای این مکان انتخاب شده است.

چشمه خاچیک یا چشمه درویش
چشمه خاچیک حدود 100 متر با چشمه پاچنار فاصله دارد. این چشمه که در سمت شرق چشمه پاچنار قرار دارد چشمه‌ای طبیعی و مسقف در پای کوه است. این چشمه یک حفره سنگی بزرگ پر از آب است که با سبزه احاطه شده و منظره چشم‌نوازی را ایجاد نموده است. به همین دلیل گردشگران زیادی اطراق در این مکان را انتخاب می‌کند. چشمه درویش در میانه کوهستان پارک و قله کوه تقریباً در ارتفاع 1900 متری قرار دارد. گفته می‌شود در گذشته فردی ارمنی به نام خاچیک در این مکان دکه فروش خوراکی داشته و نام او بر روی این مکان باقی مانده است. به تازگی در این مکان پناهگاهی برای کوهنوردان نیز احداث شده است.

چشمه نقط
از چشمه درویش که به سمت غرب پیش بروید چشمه دیگری به نام چشمه نقط وجود دارد. این چشمه در واقع سنگابی است که آب قطره قطره از بالای کوه در آن می‌ریزد.

چشمه گل زرد

چشمه گل زرد فاصله زیادی با چشمه درویش ندارد ولی مسیر دسترسی به آن بسیار صعب العبور است. در واقع دسترسی به این چشمه فقط توسط کوهنوردان حرفه‌ای و مجهز امکان‌پذیر است. عبور از چنین مسیر دشواری برای افراد مبتدی بسیار سخت و خطرناک است.

چشمه چاه درویش
این چشمه در فاصله 700 متری چشمه درویش ولی در ارتفاع پایین‌تر قرار دارد. این چشمه در ارتفاع 1800 متری واقع شده است. در زمان‌هایی که چشمه پاچنار و چشمه درویش کم‌آب باشند در این چشمه آب وجود دارد به همین خاطر چاه درویش نامیده شده است. البته کوهنوردان به خاطر ساختار آهکی این چشمه آن را با نام چشمه گچی می‌شناسند.

غارهای کوه صفه اصفهان
از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه غارهای آن است. لازم به ذکر است که این غارها توسط کوهنوردان حرفه‌ای و گروه‌های غارشناسی شناسایی شده‌اند. دسترسی به آنها نیز تنها توسط افراد حرفه‌ای امکان‌پذیر است. ضمن اینکه خطراتی مانند ریزش نیز در این غارها وجود دارد. مهمترین غارهای کوه صفه عبارتند از:

غار کسری در گردنه باد و در کنار توربین بادی
غار بیدستون یا غار انجیری در ضلع غربی کوه
همبنطور غار قنبر در ضلع شرقی کوه بالای چشمه خاجیک
غار هفت چشمه در ضلع جنوبی کوه در مجاورت چندین چشمه
و غار کفتار در دره دوزخ
غار دست‌کند چکاد که توسط گروهی به نام چکاد ایجاد شده است.
غار سیمرغ که در ارتفاع 2000 متری قرار دارد.

تله کابین کوه صفه اصفهان
تله کابین کوه صفه یکی از محبوب‌ترین مکان های تفریحی اصفهان است. این تله کابین در دو خط فعالیت می‌کند: اطلاعات تکمیلی در بخش معرفی شرکت درج شده است.


شیر سنگی کوه صفه
در مجموعه تفریحی صفه در اصفهان چندین مجسمه بسیار زیبا نیز وجود دارد. مجسمه شیر سنگی یکی از این مجسمه‌های بسیار تماشایی است. اگر عکس کوه صفه را جستجو کنید تصاویر بسیاری با شیر سنگی مشاهده خواهید کرد.

گردنه باد کوه صفه
گردنه باد کوه صفه دره‌ای است که در جنوب این کوه قرار دارد. این کوه از شمال و کوه مشرف به سپاهان شهر از جنوب، این دره را احاطه کرده‌اند. به دلیل موقعیت جغرافیایی، در این دره همیشه باد در حال وزیدن است. به ویژه در فصل بهار و پاییز این وزش باد بسیار شدید است.

شهربازی کوه صفه
شهربازی کوه صفه از دیگر امکانات تفریحی است که بر جاذبه صفه در اصفهان افزوده است. تجهیزات تفریحی این شهربازی برای گروه‌های سنی مختلف طراحی شده است.

سینما هفت بعدی صفه
سینما هفت بعدی صفه از دیگر تفریحات جذاب پارک صفه اصفهان است. در این سالن سینما مجموعه متنوعی از فیلم‌های هیجان‌انگیز برای گردشگران به نمایش گذاشته می‌شود.

پارک وحش کوه صفه
یکی از جاهای دیدنی کوه صفه باغ وحش یا پارک حیات وحش آن است. این مجموعه در فضایی به وسعت 50000 متر مربع ایجاد شده است. تعداد حیوانات این مجموعه چندان زیاد نیست. حوض کوچکی در این مجموعه برای نگهداری قو، اردک، غاز و مرغابی طراحی شده است. گراز، شتر، خرگوش، بز، قوچ و میش حیوانات دیگر این مجموعه هستند.

سالن بولینگ و بیلیارد کوه صفه
سالن بیلیارد از دیگر امکانات تفریحی پارک کوهستانی صفه است. این مجموعه در فضایی به وسعت 1000 متر مربع احداث شده است. این مجموعه با جدیدترین امکانات در سطح استانداردهای بین‌المللی تجهیز شده است. در سالن بیلیارد صفه اصفهان ده خط بازی وجود دارد.

پل معلق کوه صفه
اگر اهل هیجان باشید پل معلق تجربه جذابی برای شما خواهد بود. پل معلق از دیگر جاذبه های پارک کوهستانی صفه است.

زیپ لاین کوه صفه
زیپ لاین از تفریحات نسبتاً جدیدی است که طرفداران زیادی دارد. امکانات این تفریح جذاب در پارک کوهستانی صفه نیز مهیا شده است.

محدودیت ها در کوه صفه
پارک کوهستانی صفه بخش‌های متنوعی دارد که تفاوت‌هایی در ساعات کاری آنها وجود دارد. محدودیت ها در کوه صفه مربوط به محدودیت تمام اماکن تفریحی و یا محدودیت‌های موقتی است. به عنوان مثال دوران پیک کرونا سبب تعطیلی کوه صفه و تفریحات آن شد. از سوی دیگر انجام تعمیرات دوره‌ای نیز در مواقعی موجب تعطیلی تله کابین صفه شده است. نکته مهم این است که به دلیل شهرت و محبوبیت کوه‌صفه در اصفهان، اطلاعات مربوط به تعطیلی پارک کوهستانی صفه به خوبی اطلاع‌رسانی می‌شود.

امکانات پارک صفه
پارک کوهستانی صفه یکی از زیباترین اماکن تفریحی اصفهان است. فضای سبز زیبا همراه با آبشار مصنوعی و برکه طراوات و شادابی این مجموعه را دو چندان نموده است. در نتیجه پارک صفه اصفهان بهترین گزینه برای یک گردش خانوادگی است. در این مکان ‌می‌توانید گشت و گذار در طبیعت یا تفریحات مدرن مانند شهربازی، بولینگ، سینما 5 بعدی و . . . را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید یک پیک نیک خانوادگی ترتیب بدهید و از امکاناتی مثل آلاچیق و باربیکیو استفاده کنید. یا از خدمات رستوران‌ها و کافه‌های پارک صفه استفاده کنید. هیچ کمبودی از لحاظ امکانات خدماتی و رفاهی در کوه صفه اصفهان وجود ندارد. حتی از لحاظ جای پارک نیز نگرانی نخواهید داشت زیرا پارکینگ این مجموعه بسیار وسیع است.

کوه صفه کجاست؟
دسترسی به کوه صفه در اصفهان بسیار آسان است. از تمام مناطق شهر اصفهان و با انواع وسیله نقلیه می‌توان به این مکان رسید. پارک کوهستانی صفه از بازار اصفهان تنها 8 کیلومتر فاصله دارد. مسافران اصفهان پس از گشت و گذار و خرید در بازار اصفهان می‌توانند اوقات دلپذیری در مجموعه تفریحی پارک صفه بگذرانند. برای دسترسی به پارک صفه باید به دنبال تقاطع بزرگراه شهید اقارب پرست و بزرگراه شهدای صفه باشید.

ساعت کار مجموعه تفریحی پارک صفه
شنبه تا چهارشنبه 16 تا 24

پنجشنبه و جمعه: 10 تا 24

تلفن کوه صفه: 14-36759011 – 031

منبع: https://reiseniran.de/fa/%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%B5%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر