۷ اشتباه رایج در برگزاری جشنواره‎های بنگاه‌های گردشگری
  • سه شنبه 27 خرداد 1399
  • 801
  • 0
۷ اشتباه رایج در برگزاری جشنواره‎های بنگاه‌های گردشگری
۷ اشتباه رایج در برگزاری جشنواره‎های بنگاه‌های گردشگری

♻️ ۷ اشتباه رایج در برگزاری جشنواره‎های بنگاه‌های گردشگری
✍️بهنام اسلمی


برای برگزاری یک رویداد موفق به‌جز کارهایی که باید انجام دهیم، باید بدانیم از چه کارهایی اجتناب کنیم.

۱- اجرای هیجان‌زده: هرگز پیش از بررسی کامل، سراغ برگزاری هیچ جشنواره‌ای نروید و پیش از هر اقدامی خوب بیندیشید.

مثلا از خود سوال کنید که آیا برگزاری جشنواره تنها راه‌حل شما برای حضور قدرتمند در بین رقبا یا بهبود وضع موجود است؟

۲- تقلید کورکورانه: با یک نسخه‌ یکسان نمی‌توان به هدفی مشابه رسید؛ چرا که ساختارها، پرسنل و برداشت سازمان‌ها از اهداف با هم متفاوت است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از رقبای پرقدرت با علم بر این‌که سایرین از آن‌ها تقلید می‌کنند، با برگزاری جشنواره‌هایی سعی در گمراه کردن رقبایشان دارند. به‌این شکل راز موفقیت خودشان همواره در پرده‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

۳- کوچک‌بینی: فرض کنید مدیر یک آژانس گردشگری هستید که هر ماه ۱۰۰ تور برگزار می‌کند. اگر هر تور را ۱۰۰ هزار تومان و با ۲۰ درصد سود بفروشید، سود ماهانه‌ شما ۲ میلیون تومان خواهد بود. حالا تصمیم به برگزاری جشنواره‌ای گرفته‌اید که در آن ۱۰ درصد تخفیف می‌دهید. با این جشنواره در یک ماه به‌جای ۱۰۰ تور، در بهترین حالت ۱۵۰تور می‌فروشید اما به‌جای ۲ میلیون تومان سود، یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان سود کرده‌اید. حالا نه‎تنها سودتان پایین آمده بلکه باید مبالغی را هم بابت تبلیغات و... که هزینه کرده‌اید، بپردازید.

اگر برای آن ۵۰ مشتری جدید برنامه‌ بلندمدت ندارید سازمان را در اضافه‌کاری‌های بی‌مورد گرفتار نکنید. پیش از برگزاری جشنواره درباره‌ سود و زیان‌تان حساب و کتاب دقیق کنید و مسائل مهم و بزرگ را فدای آمار و ارقام بی‌اهمیت نکنید.

۴- خنده‌دار، مشکوک یا ترسناک بودن: برگزاری یک جشنواره با ۵ درصد تخفیف نه‌تنها فرصت‌ها را از شما می‌گیرد بلکه به جامعه هدف می‌گوید که شما روحیه‌ طنزپردازی قوی دارید و احتمالا جشنواره‌تان یک شوخی است؛ چراکه ارقام کوچک برای جشنواره‌ها بی‌معنا و فاقد کشش کافی هستند. از سوی دیگر تخفیف‌های خیلی زیاد هم برای مشتریان ایجاد شک و شبهه می‌کند. وقتی ناگهان ۹۰ درصد تخفیف می‌دهید مشتریان از خودشان می‌پرسند پس قبلا چقدر سود داشته‌اند؟ چه خدماتی کسر شده و چقدر کیفیت کاهش داشته که به این قیمت رسیده‌اند؟ به جز این دو مورد، در طراحی برخی جشنواره‌ها اتفاق‌های ترسناکی می‌افتد! دریافت جزئیات زیاد یا خواسته‌های غیرمعمول از مشتریان، قرعه‎کشی‌هایی که معلوم نیست چگونه برگزار می‌شوند یا چه سرنوشتی دارند، از مواردی هستند که شفاف نیستند و نمی‌گذارند مخاطبان به سراغتان بیایند و به شما اعتماد کنند.

۵- فقدان جدیت لازم در اجرا: اگر قرار باشد یک مهمانی بد بدهید، بهتر است مهمانی ندهید!

یک سازمان باید با تمام وجود برای برگزاری جشنواره آماده باشد. ارکان اجرایی باید به‌صورت مشخص تعیین و نه‌تنها وظیفه‌ هر فرد بلکه باید به برنامه‌ها و راهبردهای جایگزین هم فکر شده باشد.

اگر می‌خواهید مشتری جشنواره‌تان را جدی بگیرد و به سمت آن جذب شود پیش از آن باید خودتان آن‌را جدی گرفته باشید.

۶- کسالت‌آور و طولانی بودن: تابستان می‌آید و فصل سفرها هم فرا می‌رسد. حالا فکر کنید اگر یک جشنواره‎ سه‌ماهه داشته باشید بیش‌تر موفق می‌شوید یا اگر سه جشنواره‌ یک‌ماهه؟

ازسه رویداد در مقایسه با یک رویداد چندین محتوای متنوع می‌توانید تهیه کنید و فرصت‌های بیش‌تری برای یادآوری خودتان به جامعه هدف دارید. یک جشنواره طولانی در میانه راه از نفس می‌افتد و تلاش برای نجات دادن آن در موارد متعددی بی‌نتیجه خواهد ماند.

۷- اختتامیه‌ بی‌موقع: دلیلی که در ابتدا به‌خاطرش جشنواره راه ‌انداخته‌اید را به‌یاد بیاورید و بار دیگر در انتهای جشنواره آن‌را زنده کنید.

مثلا اگر برای ارتباط با مشتریان قدیمی جشنواره‌ای را تنظیم و برگزار کرده‌اید، حالا آمار و ارقامی تهیه کنید که نشان دهد شما چقدر موفق بوده‌اید، چه نتایجی کسب کرده‌اید و چقدر به اهدافتان رسیده‌اید و آن نتیجه ‌را در کانال‌های تبلیغاتی مناسب برای مشتریانتان منتشر کنید. به مخاطبان دیگری که به جشنواره‌تان اعتماد نکرده‌اند نشان دهید که چه فرصتی را از دست داده‌اند و به کسانی هم که همراه شما بوده‌اند خودتان را یادآوری کنید. وقتی جشنواره رو به اتمام است باید خودتان را برای یک اختتامیه باشکوه و یک نتیجه‌گیری عالی آماده کنید نه آن‌که همه چیز را به صندوقچه فراموشی بسپارید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر